Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Zdrowe koktajle

W porze lata i jesieni mamy pod dostatkiem świeżych owoców i warzyw. Koktajle mogą zastąpić śniadanie lub kolację, gdyż są pełnowartościowym posiłkiem zawierającym witaminy, sole mineralne, antyoksydanty i białko.

Koktajle są posiłkami płynnymi, są więc łatwe do przyswojenia przez organizm, a jednocześnie bardzo odżywcze. Zaleca się je osobom chorym i w okresie rekonwalescencji. Przeciwwskazaniem są ciężkie choroby jelit i wątroby.

Koktajle sporządza się na bazie mleka i jego pochodnych. Produkty mleczne zawierają dużo wapnia, który neutralizuje działanie szczawianów znajdujących się wielu roślinach. To, których produktów mlecznych użyjemy, w małym stopniu zmienia walory smakowe koktajlu. Jednak w pewnych przypadkach wybór jest bardzo istotny. Świeżego mleka powinny unikać osoby z cukrzycą, ponieważ znajduje się w nich laktoza - cukier złożony, który podnosi poziom glukozy we krwi.

Nie mogą go też pić osoby z nietolerancją laktozy. Dla tych osób najlepsze będą kefiry i maślanka, ponieważ w nich laktoza została rozłożona przez naturalne bakterie.

Osoby uczulone na białko w ogóle nie mogą pić koktajli mlecznych. W ich przypadku lepsze będą napoje z warzyw i owoców z wodą. Jednak takie koktajle nie powinny zastępować posiłku, gdyż nie są pełnowartościowe.

Do sporządzania koktajli wybierajmy produkty, które zawierają dużo witaminy C, np. truskawki, maliny, czarna porzeczka, pomidory, paprykę. Ponieważ bardzo dużo tej witaminy znajduje się pod skórką, należy zrezygnować z obierania, a bardzo dokładnie umyć pod bieżącą wodą. Bardzo cenne w beta-karoten i witaminy z grupy B czy też kwas foliowy są marchew, buraki, jagody i zielone dodatki jak koperek i natka pietruszki.

Koktajle dla osób na diecie odchudzającej mogą być doskonałą alternatywą posiłków. Wybieramy wówczas mleko 0,5% tłuszczu, maślankę 0,5-1 % i kefir do 1,5%. Zapominamy o śmietanie i nie używamy cukru. Na diecie odchudzającej lepsze będą warzywa, gdyż są mniej słodkie niż owoce. Dobrym dodatkiem będzie natka pietruszki, która ma działanie moczopędne i uwalnia nadmiar wody nagromadzony w organizmie.

Koktajle należy wypić zaraz po przyrządzeniu, gdyż tlen rozkłada zawartą w owocach i warzywach witaminę C. Znika ona już po 20 minutach. Osoby z problemami trawiennymi i wzdęciami powinny do koktajli dodawać ziół np. kminek, majeranek, melisę, tymianek miętę, bazylię.

Zdrowe koktajle

Koktajl koperkowy - poprawia trawienie, zwalcza kolkę jelitową

Koktajl pomidorowy - zawiera likopen - silny antyutleniacz chroniący przed rakiem zwłaszcza prostaty.

Koktajl z buraków - zawierają dużo kwasu foliowego potrzebnego zwłaszcza kobietom w ciąży i antocyjany działające przeciwnowotworowo.

Koktajl śliwkowy - pobudzają perystaltykę jelit, zalecane przy zaparciach.

Koktajl bananowo-gruszkowy - owoce te zawierają sporo potasu, który reguluje pracę serca.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Paula200921 (Gość)

    szukam skutecznej i taniej diety.prosze o porady.wentualnie pisac na e-mail
    paula200921@wp.pl

  2. asiek101 (Gość)

    Ja szczególnie polecam NAPOJE LIKOPENOWE - nowość na rynku. Nie ma nic lepszego dla zdrowia i mają najwięcej w pełni przyswajalnego likopenu. Zdaje się, że buteleczki mają 300 ml (szklanka) i zawierają aż 30 mg aktywnego likopenu. Najwięcej na rynku. To tak jakby wycisnąć 2,5 kg pomidorów. Piję je od ponad miesiąca i przyznam, że czuję się fantastycznie - skończyly się moje problemy z układem trawiennym, przy okazji mam też więcej energii. O zbawiennym działaniu w profilatkyce nowotowrów nie wspomnę :) Wszysystkim polecam.

POLECAMY