Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Zielona dieta

Kolor zielony szczególnie wiosną budzi zainteresowanie. Kolor pożywienia jest równie ważny jak smak czy też zawartość substancji odżywczych.

Zielona dieta oczyszcza organizm z toksyn, korzystnie wpływa na trawienie, reguluje ciśnienie krwi, wzmacnia organizm. Zielone warzywa są bardzo bogatym źródłem witaminy A, E, K, C, B, żelaza, kwasu foliowego, wapnia, magnezu, fosforu, beta-karotenu. Badania dowodzą, że kolor ma wpływ na gospodarkę energetyczną organizmu, bowiem barwniki roślinne biorą udział między innymi w transportowaniu tlenu, azotu i witamin. Rośliny kolor zielony zawdzięczają chlorofilowi. Nazywa się również słonecznym barwnikiem, ponieważ pochłania energię słoneczną. Naukowcy przypuszczają, że ma on korzystny wpływ na czerwone krwinki, zwiększa odporność organizmu i chroni komórki przed szkodliwym wpływem wolnych rodników.

Zielone warzywa

  • Sałata - przyspiesza przemianę materii
  • Szpinak - zwalcza anemię, zawiera prawie wszystkie witaminy, kwas foliowy, jod, żelazo, ma działanie przeciwnowotworowe
  • Rzeżucha - zalecana dla chorych na tarczycę (zawiera duże ilości jodu), dobra dla cukrzyków (zawiera chrom), zawiera też żelazo, siarkę, wapń, wit. C, A, B3, PP, E
  • Natka pietruszki - zapobiega anemii i krzywicy, oczyszcza krew, działa moczopędnie, usuwa nadmiar wody, zawiera: wapń, żelazo, magnez, potas, kwas foliowy, wit. A, C, PP, B, E, D, K
  • Szczypiorek - pobudza apetyt, ułatwia trawienie, ma działanie lekko przeczyszczające, zawiera: karoten kwas foliowy, wit. C, B1, B2, potas, magnez, wapń, chlor i kwas krzemowy
  • Koperek ogrodowy - poprawia trawienie i przyswajanie pokarmów, działa wiatropędnie, zawiera: wit. C i beta-karoten
  • Seler naciowy - oczyszcza organizm
  • Kapusta - zwiera wit. C, A, oczyszcza organizm
  • Ogórki - usuwają nadmiar wody z organizmu
  • Cukinia - ułatwia trawienie

To tylko niektóre zielone warzywa. Swoje posiłki komponujmy tak, aby w każdym z nich znalazło się przynajmniej jedno zielone warzywo. Do przyprawiania potraw używaj natki pietruszki, szczypiorku, koperku, bazylii, mięty.

Przykładowe menu

Śniadanie - zielona herbata, serek ze szczypiorkiem, 1-2 owoce kiwi

Obiad - zupa krem z brokułów, pierś kurczaka z sałatą, zielona herbata

Kolacja - surówka z warzyw, kromka ciemnego pieczywa

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

POLECAMY