Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Zrównoważona żywność
30 kroków do bycia ekokonsumentem

Jeśli w wieku 25 lat przestaniesz używać jednorazowych toreb na zakupy, w ciągu reszty życia możesz uchronić Ziemię przed 21,000 kawałków zbędnego plastiku. Wniosek? Ekokonsumeryzm nie musi oznaczać podejścia “wszystko albo nic”. Już drobna zmiana robi ogromną różnicę, a działanie w duchu zasady “myśl lokalnie, działaj globalnie” nie jest ani trudne, ani naiwne.

Idea zrównoważonej żywności (sustainable food), na którą składają się założenia produkcji oraz konsumpcji produktów ekologicznych, lokalnych i świeżych, bardzo powoli wdziera się do świadomości Polaków, choć w zachodnich społeczeństwach już jakiś czas temu zrewolucjonizowała wybory żywieniowe obywateli. Powodów jest wiele, począwszy od nie do końca zasadnego przekonania, że ekologia jest droga, przez ignorancję, aż po brak przekonujących kampanii społecznych i niewystarczające wsparcie organizacyjne ze strony organów Państwa.

Tymczasem wydaje się, że to wybory konsumentów kształtują charakter rynku. Zrównoważona produkcja na poziomie lokalnym kształtuje relacje między konsumentami i producentami, dając nam zdecydowanie większy wybór w kwestii tego, jakie produkty chcemy widzieć na naszych stołach. Jaka jest zatem zrównoważona żywność?

1) wyprodukowana bez używania pestycydów, konserwantów, sztucznych dodatków oraz ingerencji genetycznych, a także dbająca o bioróżnorodność gatunkową.

2) nieprzetwarzana, bez konserwantów, o krótkim terminie przydatności do spożycia, niewymagająca opakowania.

3) produkowana i sprzedawana w obrębie bliskiego obszaru, niewymagająca długiego transportu, który najczęściej wiąże się z koniecznością stosowania konserwantów i plastikowych opakowań.

lucianvenutian / Foter lucianvenutian / Foter

Celem staje się więc nie tyle zakup trzy razy droższej wędliny w sklepie ze zdrową żywnością dla krezusów (bo tak Polacy wyobrażają sobie ekologię), lecz raczej wspieranie dobrych ini-cjatyw poprzez nawet minimalne modyfikacje codziennych wyborów żywieniowych. Już niewielkie zaangażowanie z naszej strony w wymiarze lokalnym znajdzie odzwierciedlenie nie tylko w lepszej jakości życia dla nas samych, ale również w dobroczynnym wpływie na środowisko i życie innych.

Zrównoważony system produkowania żywności jest bowiem przyjazny nie tylko konsumentowi, ale również naturze i samym producentom - efektywnie wykorzystuje zasoby środowi-ska minimalizując szkody, zapewnia bioróżnorodność gatunkową, wysoki standard hodowli, a także dynamiczny rozwój rolnictwa, sprawiedliwy handel i tym samym niższe ceny dla kon-sumentów.

Co ważne, wystarczy polityka małych kroków, by wspólnie dojść do wielkich celów. Oto, co możesz zrobić:

W sklepie

1. Przynieś własną torbę. Tylko 1% plastikowych toreb na całym świecie podlega recyklingowi. Z reszty, pod wpływem promieni słonecznych, uwalniają się toksyczne cząsteczki polimerów, które w większości lądują w oceanie. Papier wcale nie jest lepszy. Rokrocznie ścina się 14 milionów drzew, by wyprodukowac papierowe torby na zakupy, technologią, która wymaga nawet większych nakładów energii niż wyprodukowanie toreb plastikowych.

2. Unikaj opakowań. Nie dokładaj się do sterty śmieci, którą obywatele świata bezmyślnie powiększają każdego dnia.

3. Wspieraj dobre inicjatywy. Zostawiaj pieniądze w sklepach, które demonstrują troskę o środowisko, zarówno w swoim postępowaniu, jak i doborze produktów, które oferują (świeże, lokalne produkty, oszczędność energii w postaci zamykanych sekcji mrożących, program recyklingowy, itp).

Warzywa i owoce

4. Wybieraj rodzime produkty. Wybieranie żywności produkowanej lokalnie to najlepszy sposób na ograniczenie indywidualnego śladu węglowego (całkowitej sumy emisji gazów cieplarnianych).

5. Jedź ich więcej. Plus dla planet i dla twojego ciała!

6. Zwróć się ku ekologii. Ekologiczność produkcji to nie tylko gwarancja wysokich standardów jakości żywności, ale również dbałości o metody sprzyjające środowisku. W Polsce żywność ekologiczna kupowana w sklepach jest wciąż dość droga, więc wybieraj pojedyncze produkty eko, na które możesz sobie pozwolić lub te, które uważasz za najcenniejsze z punktu widzenia zdrowia.

7. Jedz na surowo. Planuj posiłki tak, by jak najwięcej potraw nie wymagało gotowania – każda sałatka to oszczędność energii!

8. Dostrój się do sezonu. Menu oparte na produktach sezonowych to większe wykorzystanie produktów lokalnych, a co za tym idzie, krótszy transport, oszczędność energii i mniej zanieczyszczeń.

9. Rób przetwory. Chcesz jeść lokalnie, ale zimą nie potrafisz odmówić sobie truskawek? Mroź, przetwarzaj i pakuj do słoików!

10. Hoduj. Nie trzeba mieszkać w domu z ogrodem, by prowadzić własną, ekologiczną mini hodowlę. Kilka pyszności z powodzeniem możesz zasadzić w doniczce na parapecie.

Mięso

11. Ogranicz spożycie. Przemysłowa hodowla zwierząt i produkcja mięsa ma niewyobrażalnie destrukcyjny wpływ na środowisko. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na mięso z ekologicznych farm, ogranicz spożycie tak bardzo, jak to możliwe.

12. Postaw na hodowle ekologiczne. Ekologiczna hodowla zakłada wolny wypas zwierząt oraz absolutny zakaz stosowania antybiotyków i hormonów w przypadku zwierząt, które zostaną przeznaczone do konsumpcji dla ludzi.

13. Kupuj lokalnie. Zainteresuj się, czy w twojej okolicy można kupić mięso i wędliny wprost od ekologicznego hodowcy. Być może regularne, większe zakupy nie kosztowałyby cię dużo zachodu.

Ryby i owoce morza

14. Czytaj etykiety. To, że producent zapewnia o dzikim połowie, wcale nie oznacza, że ryba jest złowiona w sposób przyjazny środowisku. Najlepiej szukać unijnego loga ekologicznego, które jest gwarancją standardu jakości.

15. Kupuj świadomie. Niemrożone, niepakowane, najmniej zagrożone – każdy z tych wyborów przybliża cię do bycia eko-konsumentem.

16. Bądź patriotą.Nie musisz odmawiać sobie łososia norweskiego i rosyjskiego kawioru, ale zwróć się szczególnie ku rodzimym połowom.

17. Spróbuj czegoś nowego. Różnorodność na talerzu przyczynia się do bioróżnorodności w naturze i zmniejsza ryzyko zagrożenia niektórych gatunków.

Nabiał

18. Powiedz NIE hormonom. Przemysłowa produkcja zwierząt odbija się negatywnie nie tylko na jakości mięsa, ale również jaj, mleka i jego przetworów, nie mówiąc już o emisji gazów cieplarnianych. To kolejny powód, by postawić na ekologiczne produkty.

19. Kupuj lokalne produkty.

20. Ogranicz spożycie. Produkcja kilograma sera wiąże się z emisją około 10 kilogramów CO2. Nic więcej nie trzeba dodawać.

W restauracji

21. Zamawiaj dania z produktów lokalnych i sezonowych. Wybieraj restauracje, które w menu oferują liczne dania oparte na świeżych, lokalnych produktach.

22. Nie bój się pytać. Nie miej oporów, by pytać kelnera skąd pochodzą produkty wykorzystywane w kuchni. Jeśli tobie jest wszystko jedno, co jesz, nie dziw się, że restauratorzy nie przykładają do tego wagi.

23. Nie zamawiaj napojów w butelkach. Lane piwo, świeżo wyciskane soki i woda z kranu zamiast butelkowanej to kolejny krok do zmniejszenia ilości odpadów.

24. Proś o zapakowanie resztek. Jeśli nie zdołasz zjeść całego dania, resztki wylądują w koszu. Poproś o zapakowanie niezjedzonej porcji – to żaden wstyd, bo po pierwsze za to zapłaciłeś, a po drugie kierujesz się godnymi pochwały pobudkami.

W domu

25. Ogranicz ilość odpadów. Zrezygnuj z papierowych serwetek oraz naczyń i sztućców jednorazowego użytku.

26. Wykorzystuj odpady. Jeśli mieszkasz w domu z ogrodem, koniecznie zaznajom się z możliwościami, jakie daje kompostownik.

27. Daj resztkom “nowe życie”. Bądź kreatywny. Zamiast wyrzucać resztki, pomyśl, jak można przekształcić je w nowy posiłek. Czerstwy chleb, niedojedzone warzywa, obrane skórki jabłek mogą dostać nowe życie i oszczędzić sporo energii.

28. Gotuj podwójne ilości. Staraj się gotować „na dwa dni” – zaoszczędzisz czas i energię.

29. Raz w tygodniu, gotuj wyłącznie z lokalnych produktów. Postaw sobie wyzwanie i zaangażuj w akcję przyjaciół.

30. Unikaj wody butelkowanej. Badania bakteriologiczne wykazują, że woda kranowa jest całkowicie bezpieczna i spełnia wszelkie normy Światowej Organizacji Zdrowia. Jeśli masz obawy, zaopatrz się w dzbanek z filtrem - oszczędzisz środowisko, a wydatek bardzo szybko się zwróci.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość

  1. Agata (Gość)

    Moim zdaniem warto zwracać uwagę co i gdzie się kupuje, ale też bez przesady wszystko w granicach rozsądku i nie ma co przepłacać ;)

  2. Rochelle (Gość)

    I'm more than happy to uncover this web site. I
    need to to thank you for ones time just for this fantastic read!!

    I definitely savored every part of it and I have you saved
    to fav to see new information on your site.

  3. Brenton (Gość)

    Have you ever thought about creating an e-book or guest authoring on other
    blogs? I have a blog centered on the same information you discuss and would
    really like to have you share some stories/information. I know my readers would enjoy your work.

    If you are even remotely interested, feel free to shoot me an e mail.

  4. Frieda (Gość)

    When someone writes an post he/she maintains the plan of a user in his/her mind that how a user can be aware of it.
    Therefore that's why this post is perfect. Thanks!

  5. Pedro (Gość)

    Magnificent beat ! I wish to apprentice while you amend your web site, how can i subscribe for a
    blog web site? The account helped me a acceptable deal.

    I had been tiny bit acquainted of this your broadcast
    provided bright clear concept

  6. Marianne (Gość)

    Thanks for one's marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you will be a great author.I will make certain to bookmark your blog
    and will eventually come back later in life. I want to encourage
    you to definitely continue your great work, have a nice day!

  7. Reggie (Gość)

    Asking questions are really good thing if you are not understanding
    something completely, except this paragraph presents good understanding yet.

  8. Amee (Gość)

    What's up, of course this post is genuinely nice and I have learned lot of things from it about blogging.

    thanks.