Rozmiar tekstu: pomniejsz tekst resetuj tekst powiększ tekst drukuj

Zupy na jesienne słoty

Nasze babcie nie wyobrażały sobie bez nich obiadu; dziś zupy nie zawsze królują na naszych stołach. A szkoda, bo w okresie jesienno-zimowym nie powinny opuszczać menu nawet na chwilę. Dowiedz się o niezaprzeczalnych walorach zup, poznaj parę kuchennych trików i odkryj powiew świeżości w dobrze znanych ci przepisach.

Bogactwo składników użytych do przygotowania zupy sprawia, że jest ona najbardziej kompletnym i zbilansowanym z dań, które nie tylko dostarcza niezbędnych wartości odżywczych, ale też odchudza i leczy.

Kojące i sycące właściwości zup są szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, kiedy zazwyczaj zaostrzają się dolegliwości żołądkowe, a organizm potrzebuje dużo więcej energii, by zapewnić nam zdrowie, ciepło i komfort.

Dlaczego jesienią nie warto rezygnować z zupy?

  • Chłód osłabia układ odpornościowy, dlatego nie zapewniając sobie ciepłego posiłku, narażamy się na infekcje, a najlepszą metodą na przywrócenie witalności jest talerz ciepłej, treściwej zupy.

  • Jesienią i zimą często jesteśmy przemarznięci. Ponieważ zupa zawiera rozpuszczone w wodzie substancje odżywcze, jest źródłem najłatwiej przyswajalnej energii.

  • Zimą zmniejsza się pragnienie i często zapominamy o potrzebie picia wody. Łatwo wtedy doprowadzić do odwodnienia organizmu, a przecież każda miska zupy jest dodatkową porcją płynów.

  • Na okres jesienno-zimowy musimy pożegnać się z sezonowymi warzywami i owocami, co często prowadzi do niedoborów witamin i minerałów w organizmie. Właściwie przygotowana zupa jest źródłem potasu, fosforu, wapnia, żelaza, magnezu, fluoru, witaminy E, beta-karotenu , kwasów organicznych i błonnika, a także pewnych ilości witamin B i C.

  • W okresie jesienno-zimowym obawiamy się przybierania na wadze, więc sięgamy po sałatki. Niestety, surowe warzywa wyziębiają nasz organizm, szybciej odczuwamy głód i częściej sięgamy po przekąski. Tymczasem, receptą na zachowanie szczupłej sylwetki jest zupa. Jedząc zupę, zaspokajasz największy głód i jesz mniej na drugie danie, które jest zazwyczaj dużo bardziej kaloryczne i gorzej zaspokaja apetyt, bo nie zawiera wody. Ponadto, zupy to kopalnia błonnika, który skutecznie syci i wspomaga trawienie. Dowiedziono zresztą, że osoby, które jedzą zupę i drugie danie, są z reguły szczuplejsze niż te, które pomijają zupę w zasadniczym posiłku.

Nasze przepisy na jesienno-zimowe zupy

Zupa z zielonego groszku

Zupa z zielonego groszku zawiera dużą dawkę błonnika, który doskonale wspomaga trawienie, oraz chromu, który zmniejsza łaknienie na słodycze.

Waniliowa zupa krem z dyni

Miąższ dyni obfituje w wodę, błonnik i witamine D, pobudza trawienie, wzmacnia odporność oraz wypłukuje z organizmu zbędne produktów przemiany materii.

Zupa krem z marchewki

Marchwianka leczy dolegliwości żołądkowe, uzupełnia niedobór potasu i działają osłaniająco na śluzówkę jelit.

Zupa fasolowa z Debreczyna

Zupa fasolowa to doskonałe źródło wapnia, potasu i fosforu, niezbędnych do przewodzenia impulsów nerwowych, utrzymania prawidłowego rytmu serca oraz prawidłowego funkcjonowania nerek. Fasolówka jest oczywiście bardzo pożywna i ma doskonałe właściwości rozgrzewające. By zmniejszyć wzdymające działanie, mocz fasolę w wodzie przez całą noc, a do gotowania dodaj ziarna kminku.

Żurek na zakwasie

Żurek to duża dawka żelaza, magnezu i chromu. Ma właściwości rozgrzewające, oczyszczające i doskonale wpływa na wątrobę.

Zupa pomidorowa z kukurydzą i papryką

Zupa pomidorowa jest doskonałym źródłem likopenu – najsilniejszego znanego przeciwutleniacza pochodzenia roślinnego. Ze względu na dużą zawartość kwasu foliowego oraz potasu, zupe pomidorową powinny wprowadzić do swojego jadłospisu kobiety oczekujące dziecka, a także osoby podatne na stres.

Zupa krem z pora

Traktujemy go niemal wyłącznie jako element włoszczyzny. Tymczasem por ma doskonałe właściwości oczyszczające i bakteriobójcze. Wzmacnia odporność, przyśpiesza krążenie, pobudza laktację i jest zalecany przy wszelkich dolegliwościach dróg moczowych.

Jesienna kartoflanka

Skromna, ale pyszna, lekkostrawna, sycąca i doskonała na jesienne słoty. Dodatkowo, ziemniaki obfitują w potas, który obniżający ciśnienie krwi oraz magnez, który poprawia przemianę materii i łagodzi stany zmęczenia.

Zupa czosnkowa

Czosnek od wieków znany jest jako panaceum na wszelkie dolegliwości, a wszystkich jego zalet nie sposób wymienić. W okresie jesienno-zimowym najważniejsze są jednak dla nas jego bakteriobójcze, rozgrzewające i uodparniające właściwości.

Zupa cebulowa

Podobnie jak czosnek, cebula ma właściwości bakteriobójcze i obniża poziom cholesterolu we krwi. Dzięki silnemu działaniu moczopędnemu, jest wskazana dla osób cierpiących na reumatyzm I skazę moczanową.

Dobre rady

  • Warzywa należy obierać i czyścić bezpośrednio przed gotowaniem.

  • Aby pozbyć się z warzyw wszelkich drobnych owadów, przed gotowaniem włóż jarzyny na kilka minut do wody z dodatkiem soli lub octu.

  • Unikaj kostek bulionowych i sztucznych przypraw do zup – zawierają szkodliwe kwasy tłuszczowe i mnóstwo soli. Wywary przyprawiaj świeżymi ziołami, takimi jak lubczyk, estragon, bazylia i liście laurowe.

  • Im dłużej gotujesz warzywa, tym więcej witamin ulega utlenieniu. Pokrój je drobno, by skrócić czas gotowania do maksimum 15 minut.

  • Najbardziej narażona na rozkład w trakcie gotowania jest witamina C. By pozbyć się askorbinazy- enzymu, który ją niszczy- warzywa zawsze wrzucaj do wrzątku. Wyjątkiem są buraki, które zalewa się zimna wodą.

  • Większość zup gotuje się pod przykryciem, co dodatkowo chroni witaminę C przed utlenianiem. Wyjątkiem są warzywa o intensywnej zielonej barwie, których się nie przykrywa, oraz warzywa kapustne, które przykrywa się dopiero po kilku minutach.

  • Jeśli jesteś na diecie i obawiasz się tuczących właściwości zup, unikaj wywarów z kości, tłustego mięsa i wędzonek, a zamiast nich używaj chudych mięs i drobiu bez skóry lub po prostu przygotowuj zupę na wywarze warzywnym.

  • Makaron, ryż i kasze tuczą, ale z drugiej strony, zapewniają długie uczucie sytości. By przedłużyć proces trawienia węglowodanów i tym samym zapobiec ich odkładaniu się w postaci tkanki tłuszczowej, makaron powinien być półtwardy, a ryż w miarę sypki.

  • Unikaj zasmażek i tłustej śmietany. Do zagęszczania zupy możesz użyć odrobiny maki rozmieszanej z zimną wodą, a do zabielania mleka lub chudego jogurtu.

Czy zupy mogą szkodzić?

Owszem, niektóre składniki zup mogą zaostrzyć występujące już dolegliwości, np.:

  • zupy z warzyw strączkowych i kapustnych nie są wskazane w przypadku zaburzeń trawienia;

  • wywarów mięsnych i kostnych powinny unikać osoby cierpiące na artretyzm, kamicę i reumatoidalne zapalenie stawów;

  • osoby cierpiące na anemię i kamicę nerkową powinny unikać botwinki i zupy szczawiowej, gdyż zawarte w nich szczawiany utrudniają przyswajanie wapnia i żelaza;

  • osoby cierpiące na chorobę Leśniowskiego-Crohna bezwzględnie powinny unikać zup kwaśnych, takich jak kapuśniak i ogórkowa, a także tłustego rosołu.

  • tłuste, zabielane zupy są absolutnie niewskazane przy wysokim poziomie cholesterolu.

Komentarze
Dodaj komentarz

Odpowiadasz jako: Gość